پرونده استخدام مربیـان حق التدریس و آموزش دهندگان نـهضت سوادآموزی چند سالی هست که روی مـیز مجلس شورای اسلامـی و وزارت آموزش و پرورش باز هست اما هنوز تصمـیم نـهایی به منظور استخدام این نیروها اتخاذ نشده است. سرنوشت استخدام آموزش دهنده های نهضت بـه گزارش صدای ایران از ایسنا، چالش های جذب و تامـین نیروی انسانی درون وزارت آموزش و پرورش از یک سو و نگرانی بابت افت کیفیت آموزش درون مدارس از سوی دیگر باعث شده قانون گذاران و دولتمردان درون مسیر تعیین تکلیف نیروهای پیش دبستانی، سرنوشت استخدام آموزش دهنده های نهضت حق التدریس و آموزش دهندگان نـهضت سوادآموزی با موانع و مشکلاتی روبرو شوند. سرنوشت استخدام آموزش دهنده های نهضت هرچند همواره مسئولان آموزش و پرورش بحق اعلام کرده اند جذب حق التدریسی معلمان و عقد قرارداد با آموزش دهندگان نـهضت سوادآموزی ضمانت و تعهدی به منظور استخدام درون آموزش و پرورش نیست اما نمایندگان مجلس با ادله خود اقدام بـه تصویب قوانینی پیرامون تعیین تکلیف این گروه ها کرده اند که تا جایگاه شغلی آنـها را تثبیت کنند. سیر تقنینی تعیین تکلیف استخدام معلمان حق التدریس و آموزش دهندگان نـهضت ماده ۱۷ قانون تعیین تکلیف استخدامـی معلمان حق التدریس و آموزشیـاران نـهضت سوادآموزی درون سال ۸۸ تصویب شد و از آن زمان چند اصلاحیـه و تکمله بـه آن خورده است. درون سال ۸۸، بـه موجب این قانون آموزش و پرورش مکلف بـه جذب نیروهای حق التدریس آزاد شد کـه از سوی آموزش و پرورش به اجرا درآمد.  از جمله اصلاحیـه های یـاد شده در دوسال اخیر مـی توان بـه مصوبات مرداد ماه ۹۴ و شـهریورماه ۹۵ مبنی بر جذب مربیـان پیش دبستانی و آموزشیـاران نـهضت سوادآموزی بـه عنوان نیروی حق التدریس بدون الزام استخدامـی اشاره کرد. در روز ۲۹ فروردین ماه امسال یک فوریت طرح «تعیین تکلیف استخدامـی معلمان حق التدریسی و آموزش دهندگان نـهضت سوادآموزی» درون وزارت آموزش و پرورش با موافقت نمایندگان بـه تصویب رسید و در اوایل تیرماه جاری نیز نمایندگان مجددا بر عملیـاتی شدن دو مصوبه یـادشده تاکید د. اما بررسی این طرح درون کمـیسیون آموزش مجلس ادامـه یـافت و اعضای کمـیسیون درون روز 27 تیر با کلیـات طرح تعیین تکلیف حق التدریسی ها مخالفت د. کمـیسیون آموزش مجلس عدم احصاء دقیق آمار جامع هدف طرح توسط وزارت آموزش و پرورش و مشخص نبودن بار مالی و همچنین اظهار نظر معاونت قوانین مجلس مبنی بر مغایرت طرح با برنامـه ششم را از دلایل رد این طرح عنوان کرد. درون روز 11 مـهر جاری گزارش کمـیسیون آموزش مجلس درون رد طرح الحاق یک ماده بـه قانون تعیین تکلیف استخدامـی معلمـین حق التدریسی و آموزشیـاران نـهضت سواد آموزی درون وزارت آموزش و پرورش درون دستور کار جلسه علنی مجلس قرار گرفت و نـهایتا علی مطهری کـه اداره مجلس را بر عهده داشت، کلیـات این طرح را بـه رای مجلس گذاشت و عنوان کرد کـه «براساس تبصره ماده ۱۴۳ آئین نامـه داخلی مجلس بـه دلیل اینکه گزارش کمـیسیون مبنی بر رد این طرح بوده این طرح دو شوری مـی شود و مجددا به منظور بررسی بـه کمـیسیون آموزش ارجاع خواهد شد.» درون جزئیـات این طرح پیش بینی شده بود کـه دولت مکلف هست حداکثر ظرف یک سال از تصویب این قانون کلیـه نیروهای حق التدریسی و آموزشیـاران نـهضت سوادآموزی را همراه با طی دوره های آموزشی حداکثر شش ماهه بنا بـه تشخیص وزارت آموزش و پرورش و بدون نیـاز بـه شرکت درون آزمون، بـه استخدام آموزش و پرورش درون آورد کـه مورد تایید قرار نگرفت. اخیرا مـیرحمایت مـیرزاده، سخنگوی کمـیسیون آموزش مجلس با بیـان اینکه موضوع تعیین تکلیف حق التدریسی ها ماه هاست کـه در دستور کار کمـیسیون آموزش قرار دارد گفت: نـهایتا آنچه درون کمـیسیون مصوب شد، درون اختیـار هیـات رئیسه مجلس قرار گرفت و اکنون درون نوبت طرح درون صحن علنی هست و بر اساس آن نیروهای حق التدریسی و آموزشیـاران درون آزمونی کـه جرئیـات آن را سازمان امور استخدامـی مشخص مـی کند شرکت خواهند کرد. چالش های نیروی انسانی درون وزارت آموزش و پرورش از بازنشستگی 640 هزار نفری درون 10 سال آتی که تا ظرفیت پایین دانشگاه فرهنگیـان به منظور تامـین نیرو بـه گزارش ایسنا، طی 10 سال آینده 640 هزار نفر درون آموزش و پرورش بازنشسته مـی شوند؛ بـه عبارتی از سال 96 که تا 99، 320 هزار نفر و از سال 1400 که تا 1404، 320 هزار نفر دیگر بـه جمعیت بازنشستگان این وزارتخانـه اضافه مـی شود و این عدد و رقم درون تاریخ و آموزش و پرورش بی سابقه است. عباسعلی باقری، مدیرکل آموزش و پرورش شـهر تهران با بیـان اینکه درون مجموع بحث نیروی انسانی درون دو حیطه کمـی و کیفی قابل بررسی هست و شاید امروز درون این دو بخش وضعیت مناسبی نداشته باشیم گفت: سرنوشت استخدام آموزش دهنده های نهضت «در بعد کمـی نیروی انسانی بـه چند دلیل دچار شرایط خاصی شده ایم. اوایل انقلاب با افزایش زاد و ولد روبرو بودیم و این موالید درون دهه 60 بـه سن مدرسه رسیدند و آمار مدارس دو شیفته و سه شیفت بالا رفت. درون آن سال ها تعداد زیـادی معلم جذب آموزش و پرورش شدند. » وی افزود: «اکنون این معلمان بـه سن بازنشستگی رسیده اند و طبق برآوردها که تا سال1400، 320هزار نفر یعنی حدود یک سوم پرسنل آموزش و پرورش بازنشسته مـی شوند کـه باید آن را جبران کنیم. پیش بینی مـی شود هر سال حدود 50هزار نفر بازنشسته شوند. از سوی دیگر جمعیت دانش آموزی درون دهه 60 اکنون خودشان بـه سن زاد و ولد رسیده اند و فرزندانشان بـه مدرسه مـی آیند بنابراین یک جهش کوچک جمعیتی هم داریم اما همانند دهه 60 نیست.» درون حالی کـه در دهه 60 ، اوج جمعیت دانش آموزی حدود 20 مـیلیون نفر بود اکنون 13 مـیلیون دانش آموز داریم کـه آن هم درون حال رشد است. بنابراین درون حال حاضر آموزش و پرورش ضمن آنکه نیـاز دارد بـه لحاظ کمـی نیروی انسانی تامـین شود اما از بعد کیفی نیز نباید غافل شود و هر نیرویی را جذب کند. اما این همـه ماجرا نیست و در کنار ساماندهی نیروی انسانی با توجه بـه افزایش جمعیت، وزارت آموزش و پرورش درون سال های اخیر یک بار با شوک کمبود نیرو مواجه شد و با اضافه شدن پایـه ششم بـه دوره ابتدایی درون نظام جدید آموزشی درون سال اول اجرای برنامـه یک مرتبه به50هزار معلم نیـاز پیدا کرد و ناچار شد از معلمان دوره متوسطه نیز استفاده کند بـه گونـه ای کـه شاهد بودیم درون دوره ابتدایی حتی دبیر فیزیک مشغول تدریس شد و کیفیت هم کمـی کاهش یـافت و مشکلاتی ایجاد کرد. حالا قرار هست آموزش و پرورش یک چالش مدیریتی بزرگ دیگر را نیز درون سال آینده تجربه کند و با اضافه شدن یک پایـه بـه دوره فنی و حرفه ای و سه ساله شدن هنرستان ها نیروی متخصص به منظور این دوره تامـین کند. طبق اظهارات بیرانوند، عضو کمـیسیون آموزش مجلس شورای اسلامـی سال آینده به منظور اولین بار دوره فنی سه ساله مـی شود و جمعا بـه حدود 70 هزار نیرو نیـاز داریم. البته بخشی از فرهنگیـان تمایل بـه ادامـه همکاری دارند و مجرب اند و خواهش مـی کنیم هرکدام بتوانند و توانایی تدریس دارند بمانند و ادامـه دهند. با احتساب مجموع ورودی های سال آینده مـی توان گفت مشکلی به منظور اداره کلاس های عادی نداریم و تنـها درون دوره فنی کـه هنرستان ها سه ساله مـی شوند بـه حدود 16 که تا 17 هزار نیرو نیـاز پیدا مـی کنیم. دو راه جذب نیرو درون آموزش و پرورش؛ دانشگاه فرهنگیـان و آزمون استخدامـی طبق قانون حتما جذب نیرو به منظور آموزش و پرورش از طریق دانشگاه فرهنگیـان صورت گیرد. راه جذب دوم از طریق ماده 28 اساسنامـه دانشگاه فرهنگیـان صورت مـی گیرد کـه طبق آن فارغ التحصیلان دانشگاه های دیگر کـه در آزمون استخدامـی پذیرفته شده باشند با طی دوره یکساله حرفه آموزی معلمـی مـی توانند وارد آموزش و پرورش شوند.  بـه گفته مسئولان آموزش و پرورش به منظور سال آینده دانشگاه فرهنگیـان و دانشگاه شـهید رجایی 10 هزار نیرو را تربیت مـی کنند. چندماه گذشته نیز 8 هزار نفر از طریق ماده 28 جذب و وارد دوره های صلاحیت حرفه ای شدند. اکنون آموزش و پرورش درخواست جذب 15هزار نفر دیگر را بـه سازمان امور استخدامـی داده هست که احتمالا قرار هست تا بهمن ماه این مجوز صادر شود. از راه های دیگر تامـین نیروی انسانی حق التدریس، خرید خدمات و برون سپاری است. درون این مـیان بـه نظر مـی رسد دولت حتما بیش از هر چیز بر روی تقویت دانشگاه فرهنگیـان متمرکز شود که تا بتواند نیروی انسانی صاحب صلاحیت های حرفه ای و مقارن با اه سند تحول تربیت کند. چرا معلمان حق التدریس؟ طی35 سال گذشته همواره نیروهای حق التدریس درون کنار نیروهای موظف فعالیت کرده اند؛ طرح استخدام این گروه از پرسنل آموزش و پرورش از سوی نمایندگان مجلس درون چند سال اخیر مورد پیگیری و توجه قرار گرفته و موافقان و مخالفان جدی داشته و هر از چندگاهی تجمعات معلمان حق التدریس و نـهضتی ها را نیز رقم زده است. درون چندماه گذشته مسئولان آموزش و پرورش درون مصاحبه های مطبوعاتی خود بارها اعلام د موافق ورود "بدون آزمون" نیروهای حق التدریس بـه آموزش و پرورش نیستند، زیرا کیفیت آموزش بـه شدت تحت الشعاع قرار مـی گیرد. درون همـین راستا عباسعلی باقری، مدیرکل آموزش و پرورش شـهر تهران ضمن تاکید بر لزوم اخذ آزمون از نیروهای حق التدریسی به منظور استخدام رسمـی اظهار کرد: «حتما حتما صلاحیتیب شود. قبلا درون اصلاحیـه مصوبه تعیین تکلیف مجلس آمده بود کـه این افرادباید بکار گرفته شوند و شرطی تعیین نشده بود و محل اشکال بود.» محمد بطحائی، وزیر آموزش و پرورش نیز معتقد است: «معلمـی برخلاف تصورات، شغلی پیچیده، حرفه ای و حساس هست و یکی از مشکلاتی کـه داریم بـه همـین تصور غلط بر مـی گردد. نگاه ما بـه حرفه معلمـی همـین هست و معتقدیم اگر افراد این توانایی را دارند مـی توانند با ما همکاری کنند. اینـها حتما از طریق دانشگاه فرهنگیـان وارد سیستم آموزش و پرورش شوند. بـه گفته وی شایستگی و صلاحیت افراد زمانی به منظور ما اثبات مـی شود کـه افراد درون آزمون شرکت کنند و از طریق آزمون های دانشگاه فرهنگیـان وارد آموزش و پرورش شوند. همچنین اسفندیـار چهاربند رئیس مرکز برنامـه ریزی منابع انسانی و فناوری اطلاعات وزارت آموزش و پرورش با بیـان اینکه مخالف هرگونـه طرح و سیـاست مغایر سند تحول بنیـادین هستیم گفت: فقدان برنامـه بلندمدت و دگرگونی نیـازها درون چهاردهه اخیر و فشارهای ناشی از وضعیت اشتغال و نادیده انگاشتن مصالح تربیتی، آشفتگی و نابسامانی، درون نظام جذب و تربیت معلم را موجب شده هست به طوری کـه در 15 سال اخیر از مجموع 330 هزار نفر جذب شده، 270 هزار نفر بدون هرگونـه آزمون و گذراندن دوره تربیت معلم بـه ویژه درون مقطع ابتدایی بـه استخدام آموزش و پرورش درون آمده اند کـه افت کیفیت تعلیم و تربیت، تضییع حقوق صدهزار جوان تحصیل کرده و افزایش هزینـه های ناشی از عدم تناسب نیروهای جذب شده با نیـازهای کمـی و کیفی را درون پی داشته است. وی افزود: باتوجه بـه نقش بی دلیل معلم درون فرآیند یـاددهی یـادگیری وکسب فضائل اخلاقی کودکان و نوجوانان، برخورداری او از شایستگی های دانشی، حرفه ای و بینش تربیتی امری اجتناب ناپذیر است.  علی باقرزاده، معاون وزیر آموزش و پرورش نیز با بیـان اینکه اصل موضوع این هست که اصلا مجلس از ابتدا نباید وارد تعیین تکلیف این موضوعات مـی شد، اظهار کرد: بالاخره پیش دبستانی ها و آموزش دهندگان نـهضت جزو نظام آموزش غیررسمـی هستند و ما دائما درون معرض استفاده از ظرفیت جامعه هستیم و قرار نیست هروارد بخش غیررسمـی آموزش شد بلافاصله استخدام شود بلکه به منظور این افراد مـی توان امتیـازاتی قائل شد که تا بتوانند راحت تر درون آزمون های استخدامـی پذیرفته شوند.  اما موافقان این طرح کـه عمده آنـها را نمایندگان مجلس تشکیل مـی دهند نظرات متفاوتی دارند. محمد بیرانوند، عضو کمـیسیون آموزش مجلس شورای اسلامـی با بیـان اینکه تعدادی از جوانان ما بر اساس نیـاز آموزش و پرورش سال هایی را خدمت کرده اند و مجلس درون سال 94 و 95 مصوبه ای داد کـه دولت را مکلف کرد آنـها را بـه صورت حق التدریس جذب کند گفت: روزگاری سازمان امور استخدامـی مقاومت مـی کرد کـه چرا حتما این افراد استخدام شوند. بیرانوند خطاب بـه سازمان استخدامـی اظهار کرد: تکلیف آموزش و چرخ مملکت کـه باید بخوبی بچرخد درون دست همـین 35 هزار نیروی حق التدریسی نیز هست. طرح تعیین تکلیف این نیروها را بنده و چند نفر دیگر از همکاران نوشتیم و دغدغه داشتیم کـه اکنون فرزندمان کـه معلم حق التدریس دارد بـه فردای شغلی اش اطمـینان ندارد و حقوق بـه اندازه کافی دریـافت نمـی کند و ما حتما این 35 هزار نفر را با این نگاه کـه امروز آموزش فرزندان ما درون دست آنـهاست استخدام کنیم. اینـها حق دارند.  وی با اشاره بـه اینکه درون طرح اولیـه آزمون لحاظ نشده بود کـه در کمـیسیون رای نیـاورد و اعضا روی برگزاری آزمون تاکید د گفت: آموزش و پرروش اعلام کرده بود سازمان امور استخدامـی بـه اندازه کافی ردیف استخدامـی به منظور یک سال صادر نمـی کند بنابراین نیروهای حق التدریسی حتما در چند سال و به صورت پلکانی جذب شوند. بیرانوند افزود: مبنای ما این هست که طی آزمون ریزش جذب نداشته باشیم؛ مگر انـها کـه سنشان بالاست و خواستیم سنوات تدریسشان درون سابقه کارشان لحاظ شود.همچنین طبق مصوبه پذیرفته شدگان تحت دوره های آموزشی قرار مـی گیرند. از همکاران سازان استخدامـی مـی خواهیم ما را ناچار نکنند درون بحران تصمـیم بگیریم و باور کنند کـه تامـین نیرو، نیـاز آموزش و پرورش است. مـیرحمایت مـیرزاده، سخنگوی کمـیسیون آموزش مجلس نیز با بیـان اینکه از یک جهت آموزش و پرورش با مازاد نیرو مواجه است، از سوی دیگر درون برخی استان ها با کمبود نیرو درون برخی دوره ها روبروست گفت: علاوه بر اینـها بویژه درون جنس مرد نیـاز بـه نیروی انسانی دارد. البته سازمان امور استخدامـی درون تخصیص ردیف استخدامـی و تعیین سهمـیه ها بـه این موارد توجه دارد و بر این اساس سازمان استخدامـی حد نصاب نمره ای تعیین مـی کند و سازمان سنجش، آزمون مـی گیرد و خروجی هر چه باشد نیـازهای آموزش و پرورش را با اولویت نیروهای حق التدریسی و نـهضتی ها تامـین مـی کند. مـیرزاده افزود: البته اگر نظر بنده را بخواهید از خدا مـی خواهیم همـه استخدام شوند؛ اما اکثر نیروهای حق التدریس زن هستند درون حالی کـه نیـاز عمده آموزش و پرورش نیروی مرد است. همچنین حق التدریسی های فعلی درون رشته هایی درس خوانده اند کـه ممکن هست نیـاز بـه آنـها کمتر باشد و مازاد شوند. درون سال های قبل هم استخدام هایی صورت گرفت کـه باعث شد عملا درون برخی استان ها نیروی مازاد داشته باشیم زیرا بر اساس اصول جذب نشدند. سخنگوی کمـیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامـی با بیـان اینکه با توجه بـه این بحران و وضعیت مالی کشور نباید مشکلات دوچندان شود اظهار کرد: از سازمان امور استخدامـی مـی خواهیم اجازه دهد درون استان ها درون رشته و کـه واقعا نیـاز هست سهمـیه ها مشخص شود و بعد با اولویت حق التدریسی ها و نـهضتی ها آزمون استخدامـی برگزار شود. قطعا سطح علمـی نیروهای حق التدریسی بالا هست و بحث اطلاعات و دانش آنـها نیست و برای تعیین سطح بالا یـا پایین آنـها آزمون برگزار نمـی شود و آنـها تجربه بالایی دارند. بحث این هست که سازمان اداری استخدامـی نمـی تواند تعداد بالایی مجوز صادر کند، بنابراین حتما از مـیان مشمولان گزینش انجام شود. سرنوشت معلمان حق التدریس بعد از تصویب قانون چه مـی شود؟ بـه گزارش ایسنا، هنوز روی تعداد قطعی مشمولان این طرح کـه در صورت تصویب نـهایی درون صحن علنی درون آزمون احتمالی درون اولویت پذیرش قرار خواهند گرفت توافقی مـیان مسئولان آموزش و پرورش و مجلس وجود ندارد. مـیرزاده سخنگوی کمـیسیون مجلس درون این باره اظهار کرد: متاسفانـه روی هیچ آمار دقیقی توافق وجود ندارد و مسئولان آمارهای مختلفی درباره تعداد مشمولان استخدام حق التدریسی و نـهضتی اعلام مـی کنند. که تا کنون آمارمکتوبی هم ارائه نشده و اگر بموقع اعلام مـی شد مـی توانستیم بهتر تصمـیم بگیریم. یکی 20 ساعت حق التدریس بوده، یکی یک ترم سابقه دارد و یک نفر 20 سال. از سوی دیگر یک آموزش دهنده نـهضت یک نفر را تحت آموزش و دیگری 10 نفر را درون سال آموزش داده هست و اتفاق نظر روی آن وجود ندارد. چهاربند نیز درباره شمار مشمولان این مصوبه گفت: آنچه برآورد شده حدود 120 هزار نفر است، البته تعاریف مشمولان درون طرح و قوانین قبلی مشخص نشده بود و به همـین علت تفاوت درون آمارها بـه شدت بالاست. بـه عنوان مثال مشمولان نـهضت سوادآموزی با یک تعریف 35 هزار نفر و با یک تعریف دیگر 130 هزار نفر مـی شوند. علی باقرزاده، رئیس سازمان نـهضت سوادآموزی نیز دراین باره گفت: این قانون بـه گونـه ای تدوین شده کـه قابلیت تفسیر داشت و عبارت آموزش دهندگان تجمـیعی از نظر ما مربوط بهانی بود کـه دو آموزش دهنده بـه بالا دارند اما از نظر برخی دیگر نظیر نمایندگان مجلس شاملانی مـی شد کـه پنج آموزش دهنده دارند. ما روی پنج نفر توافق کردیم کـه شمار آنـها بـه حدود 36 هزار نفر رسید. البته شمار آنـها کـه مدرک لیسانس و بالاتر دارند کمتر از این رقم است. درون این باره حتما مجلس تصمـیم بگیرد. همچنین درباره آن دسته از آموزش یـاران کـه قبل از سال 92 درون نـهضت بودند اما اکنون قطع همکاری کرده اند نیز مجلس حتما تصمـیم بگیرد. البته درون این مـیان نگرانی هایی از سوی برخی معلمان حق التدریس درون صورت عدم پذیرفته شدن درون آزمون احتمالی وجود دارد کـه مدیرکل آموزش و پرورش شـهر تهران پاسخی به منظور این نگرانی داشت و اعلام کرد که در حال حاضر 30 هزار نیروی حق التدریسی سرکلاس اند و صاحب کد هستند، پیش بینی مـی شود حدود چهار که تا پنج هزار حق التدریسی جدید نیز کد دریـافت کرده و برای سال آینده وارد کلاس های درس شوند. وی افزود: نیروهای حق التدریس اکنون هم جزو پرسنلی هستند کـه همانند قانون کار با آنـها رفتار مـی شود و حتی اگر تعدادی از آنـها استخدام نشوند، باز هم سرکار خود باقی مـی مانند. البته امـیدواریم ردیف استخدامـی بالایی مصوب شود کـه همـه جذب شوند. همواره بیش از نیمـی از پرسنل رسمـی آموزش و پرورش از حق التدریسی ها بوده اند. حق التدریسی ها نگران نباشند زیرا ردیف پرسنلی دارند و طبق طرحی کـه به صحن علنی مجلس مـی رود، بحث استخدامشان را هم پیگیری مـی کنیم. علیرغم همـه موافقت ها و مخالفت ها با این موضوع، بعد از بررسی ها و مذاکرات صورت گرفته، اعضای کمـیسیون آموزش درون نـهایت بـه طرحی رسیده اند کـه بر اساس آن نیروهای حق التدریسی و آموزش دهندگان نـهضت حتما در آزمونی شرکت و صلاحیت آنـها احصاء شود. طرحی کـه به نظر مـی رسد موافقت ضمنی مسئولان آموزش و پرورش را نیز دارد و مـی تواند که تا حدودی مشکلات ناشی از کمبود نیروی انسانی درون سال های آتی را نیز جبران کند.




[سرنوشت استخدام حق التدریس ها و نـهضتی ها - صدای ایران سرنوشت استخدام آموزش دهنده های نهضت]

نویسنده و منبع | تاریخ انتشار: Sun, 24 Jun 2018 04:44:00 +0000